Onze favoriete quote:

“If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn.”

Michael J. Fox –

Onze leden:

  1. Christine Pelgrims: onderwijzeres
  2. Geert De Vuyst: onderwijzer, zorgleerkracht, Life Coach
  3. Lieve Swevers: zorgcoördinator kleuter- en lagere school
  4. Sonja De Poorter: psychomotorisch therapeut, www.bewegenomteleren.be
  5. Sara Menga: psychologe en psychotherapeute in een BuSo school
  6. Ann De Naeyer: directie basisschool   
  7. Liesbeth Christiaens: kleuterleidster, natuurbelevingshoeve Joli, www.jolihoeve.be
  8. Moniek Neumann: pedagoge, Speelruimte Eigen Wijs, www.eigenwijze.be
  9. Veerle Meskens: pedagoge en zorgcoördinator basisschool
  10. Els Menu: onderwijsdeskundige CEGO
  11. Guy Stevens: leerkracht bewegingsopvoeding kleuter- en lagere school op pensioen, oprichter van WOL
  12. Lieven Annemans: gezondheidseconoom UGent
  13. Cindy Daems: “snoezelruimte” voor baby’s en peuters Alas, www.alaslier.be
  14. Nathalie Ramakers: kleuterleidster in Nederland: groep 1 en 2
  15. Barbara Smeulders: kleuterleidster, medebeheerder van de Fb-pagina: “Kleuteronderwijs met hart & ziel”
  16. Yves Boone: oprichter van de Fb-pagina: “Kleuteronderwijs met hart & ziel” en bezieler van B-ONE-COACHING: https://b-one-coaching.be/
  17. Chris Blockx: kleuterleidster, bewegingsopvoeding en zorgleerkracht
  18. Vinciane Schoenmaeckers: kinesioloog, www.flow-motion.be en voorzitster van de VZW Brain Gym Belgium
  19. Hilde Marien: leerkracht bewegingsopvoeding lagere school
  20. Vanessa Lauwers: kindercoach, online leerplatform voor professionals en ouders: www.tzonnekind.com
  21. Sonja Van de Wal: creatieve groeibegeleiding voor kinderen, jongeren en begeleiders: www.heppiemie.be

Onze samenwerking met WSK:

WSK Kleuteronderwijs – Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs uit Nederland is een gelijkaardige kritische groep zoals WOL. De cognitieve druk op kleuters in Nederland is nog hoger als in Vlaanderen. Onze kleuterscholen zijn echter deze trend en die o.a. van Amerika aan het volgen. Ook bij ons wil het onderwijsbeleid kleuterleiders onder druk zetten om kleuters op een versnelde manier kennis bij brengen i.p.v. de ontwikkeling van het kind op te volgen en de breingevoelige fasen te respecteren.

WSK:

  • hun slogan: “Een kleuter is geen schoolkind!”.
  • ze reageren met heel veel kleuterleiders en o.a. ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet tegenover hun onderwijsbeleid.
  • ze ijveren om de Cito-test (vergelijkbaar met onze Toeter-test) af te schaffen.
  • ook zij stellen dat een kind maar pas toe is aan bijvoorbeeld lezen, als het kind een bepaald ontwikkelingsniveau heeft bereikt. Vaak bereikt het kind deze rijpingsgebonden fase maar pas na de kleuterperiode , tussen 6,5 en 8,5 jaar. En het kleuterbrein vraagt eigenlijk om andere ontwikkelingskansen.
  • WSK is daarom een sterke voorstander om terug de klassieke kleuteractiviteiten te promoten zoals spelen, bewegen, fijne motoriek, exploreren, voorlezen, rijmen, zingen, puzzelen, bouwen, het spelen in de poppenhoek en de zandbak, fantasierijke, sociaal-emotionele en creatieve activiteiten,…
  • WSK en WOL werken samen waardoor we elkaar websites en artikels op Facebook lezen, op de Inspiratiedag van WSK workshops verzorgen en op iets langere termijn mogelijk samen met onze boodschap de media en het beleid willen bereiken.

Facebook: je kan lid worden van WSK via: WSK Kleuteronderwijs – Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs; website: https://www.wsk-kleuteronderwijs.nl/