Wij bekijken de opvoeding vanuit de ervaringskansen die het kind krijgt om de hersenverbindingen te ‘boetseren’ om ‘graag en goed’ te leren en zich goed in zijn vel te voelen.

Beeldschermen zoals tv, iPad, games, smartphone zorgen er vooral voor dat kinderen minder tijd hebben om ‘echt’ te spelen, creatief, inventief te zijn, de motoriek en de zintuigen te ontwikkelen, te ravotten, sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen en conflicten te leren oplossen,… Dit zijn namelijk heel belangrijke ervaringskansen voor de ontwikkeling van het kind, het leren en het kunnen samenspelen met andere kinderen.

Daarbij kunnen beeldschermen kinderen prikkelbaar en lusteloos maken of een ongezond slaapgedrag veroorzaken. Het kind kan zich daardoor minder goed concentreren op school en/of zich agressief gedragen en verzeilt geraken in pestsituaties. We willen er op wijzen dat het ook een verslavend effect kan hebben met alle negatieve en ernstige gevolgen van dien.

We weten dat vanaf de geboorte onnatuurlijke baby-artikelen (steunkussens, zitpotten, loopwagens, babyrelax , box, games voor peuters,…) in de handel worden aangeboden die de natuurlijke ontwikkeling en het latere leerproces kunnen schaden. Baby’s krijgen in het algemeen te weinig kansen krijgen om zelfstandig te bewegen en te exploreren (Eigenwijs) en ook te weinig “buikspeeltijd” voor hun neurologische ontwikkeling (Bodymap), die heel belangrijk is voor het latere leerproces.

Te veel of te mooi speelgoed zonder creatieve waarde mist ook zijn doel. Vanuit wetenschappelijk onderzoek kunnen we stellen dat kinderen die te vaak binnen zitten, te weinig vrij spelen en bewegen of ‘echt’ sociaal contact hebben, niet gunstig ontwikkelen en meer kans hebben op leer- en gedragsproblemen. Het vrije spel van vroeger heeft spijtig genoeg plaats gemaakt voor beeldschermen, binnen zitten en te veel geleide activiteiten. Kinderen van nu spelen en bewegen veel te weinig en dit is een ramp voor hun breinwerking, leervermogen en het tonen van gepast gedrag.

Al deze negatieve aspecten in de opvoeding van het kind kunnen later in het leren en het gedrag ongunstige gevolgen hebben! Voor ons is het belangrijk dat ouders en grootouders deze informatie krijgen!

TIP: klik op “upcoming events” op de pagina “Evenementen”

” De filosofie om samenlevingen te bouwen voor ons welzijn is bijna helemaal verdwenen en heeft plaats gemaakt voor de ‘noodzaak’ van competitiviteit en efficiëntie”

– Paul Gilbert-