Krijgt het kind wel voldoende tijd en ruimte om te ontdekken en te ervaren alvorens het leren wordt gestart? In sommige gezinnen, scholen en andere contexten uiteraard wel. Maar onze maatschappij is op dit moment vooral een prestatiemaatschappij : het presteren staat centraal. De nadruk ligt te sterk op een te snel gewenst resultaat: intellectuele vaardigheden en  het denken (cognitie). Kinderen lijden hieronder ; zij geven allerlei signalen dat er teveel van hen wordt verwacht en ze niet kunnen voldoen aan al die eisen.

Terwijl in essentie jonge kinderen enkel natuurlijke ontwikkelingskansen nodig hebben zoals  vrij spelen, bewegen, ontdekken, sociaal contact maar ook gewoon “tijd”. Door te spelen en te ontdekken leren kinderen vanzelf. Door te bewegen worden hun hersenen gestimuleerd, waardoor zij vanzelf cognitief gaan ontwikkelen. Welke specifieke ervaringen zorgen nu concreet voor het ontwikkelen van bepaalde leer- en gedragsvaardigheden? Wie het antwoord hierop wil weten klikt onder de quote op “meer lezen”.

TIP: klik op “upcoming events” op de pagina “Evenementen”

Leren is ervaren, al de rest is slechts informatie!”

– Albert Einstein –