a) boeken en informatie ook geschikt voor ouders:

– Liesbeth Verhoeven,  “Stap voor stap”  : het belang van de babyreflexen

Wendy Peerlings, “Stresskids” : de negatieve gevolgen van stress op het leervermogen

Marc Litière, “Juf mag ik overvaren?” : schoolrijpheid, “ Ik zie het anders” : richtingsproblemen, “Ik kan dat niet!”: faalangst

– Ewald Vervaet, “Van schootkind tot schoolkind” : de psychologische fasen in het leesproces

– Hanneke Poot- van der Windt, www.sirenevoorkinderen.nl : het belang van de motoriek en de zintuiglijke ontwikkeling

Marijke van Vuure, “Dyslexie en touwtje springen” : een andere visie op het leesproces, “ Leren lezen doe je met je lijf” : het biologische aspect van het leren lezen   

Sally Goddard, “Eerst bewegen, dan leren”: oplossen van motorische blokkades in het leren

Bodymap: www.bodymap.be: het belang van bewegen en spelen voor het leerproces

Speelruimte Eigenwijs: www.eigenwijze.be: het zelfstandig bewegen en spelen van 0 tot 3 jaar

Carla van Wensen: “De Ik-fabriek”: lijf en hersenen laten samenwerken

HEI Schools- Bringing the Finnish preschool model to the whole world: https://www.youtube.com/watch?v=p8ZG2DfQKso

b) boeken en informatie eerder geschikt voor professionals:

Carla Hannaford:  “Smart moves. Why learning is not all in your  head”: de fysiologische basis van het leerproces: de “bijbel” voor WOL; “The dominance factor, how knowing your dominant eye, ear, brain, hand & foot can improve your learning: leervoorkeuren 

Wendy Peerlings, “Normale kinderen! Ze bestaan nog!”: de onzin van labels en “Remedial teaching” : psychomotoriek als basis

John Medina, “Het kinderbrein” : het belang van vrij spel, het leervermogen en het IQ

 – website van Carla van Wensen: https://www.carlavanwensen.nl: de taal van het lichaam

Carla van Wensen,“ Prachtig lastig”: onbegrepen gedrag en reflexpatronen                            

 – John Ratey,Fit! Bewegen voor een beter brein”  : de magie van bewegen voor het brein

– Erik Scherder, “Laat je hersenen niet zitten”: reactie op het sedentair gedrag

Marco Iacoboni, “ Het spiegelende brein”: de functie van de spiegelneuronen

Lise Eliot,“Pink brain, blue brain”:   verschillen tussen meisjes en jongens                  

Sally Goddard en het INPP-Instituut:  Institute for Neuro-Physiological Psychology: “ Reflexen, leren en gedrag”: het belang van de babyreflexen in leren en gedrag                                      

Ewald Vervaet, “Naar school” : de psychologische ontwikkelingsfasen in het leesproces

Sieneke Goorhuis-Brouwer, “Alles op zijn tijd”: het belang van de schoolrijpheid, “Spelenderwijs”: door te spelen leren kinderen

– Dirk De Boe, “EDUNEXT, transformeer je school van binnenuit”: hoe transformeer je je school

– Margriet Sitskoorn, “ Het maakbare brein”: de breingevoelige fasen

– Richard Louv, “Last child in the woods”: het belang van een natuurlijke omgeving

Angela Hanscom, Balanced and barefoot: how unrestricted outdoor play makes for strong, confident and capable children: het belang van het buiten vrij spelen

Peter Grey, Free to learn, Why unleasing the instinct to play will make our children happier, more self-reliant, and better students for life.

David Elkind, The power of play, learning what comes naturally