a) boeken en informatie ook geschikt voor ouders:
– Liesbeth Verhoeven, “Stap voor stap” : het belang van de babyreflexen
– Wendy Peerlings, “Stresskids” : de negatieve gevolgen van stress op het leervermogen
– Marc Litière, “Juf mag ik overvaren?” : schoolrijpheid, “ Ik zie het anders” : richtingsproblemen, “Ik kan dat niet!”: faalangst
– Ewald Vervaet, “Van schootkind tot schoolkind” : de psychologische fasen in het leesproces
– Hanneke Poot- van der Windt, www.sirenevoorkinderen.nl : het belang van de motoriek en de zintuiglijke ontwikkeling
– Marijke van Vuure, “Dyslexie en touwtje springen” : een andere visie op het leesproces, “ Leren lezen doe je met je lijf” : het biologische aspect van het leren lezen
– Sally Goddard, “Eerst bewegen, dan leren”: oplossen van motorische blokkades in het leren
– Bodymap: www.bodymap.be: het belang van bewegen en spelen voor het leerproces
–Speelruimte Eigenwijs: www.eigenwijze.be: het zelfstandig bewegen en spelen van 0 tot 3 jaar
– Carla van Wensen: “De Ik-fabriek”: lijf en hersenen laten samenwerken
– HEI Schools- Bringing the Finnish preschool model to the whole world: https://www.youtube.com/watch?v=p8ZG2DfQKso
b) boeken en informatie eerder geschikt voor professionals:
– Carla Hannaford: “Smart moves. Why learning is not all in your head”: de fysiologische basis van het leerproces: de “bijbel” voor WOL; “The dominance factor, how knowing your dominant eye, ear, brain, hand & foot can improve your learning”: leervoorkeuren
– Wendy Peerlings, “Normale kinderen! Ze bestaan nog!”: de onzin van labels en “Remedial teaching” : psychomotoriek als basis
– John Medina, “Het kinderbrein” : het belang van vrij spel, het leervermogen en het IQ
– website van Carla van Wensen: https://www.carlavanwensen.nl: de taal van het lichaam
– Carla van Wensen,“ Prachtig lastig”: onbegrepen gedrag en reflexpatronen
– John Ratey, “Fit! Bewegen voor een beter brein” : de magie van bewegen voor het brein
– Erik Scherder, “Laat je hersenen niet zitten”: reactie op het sedentair gedrag
– Marco Iacoboni, “ Het spiegelende brein”: de functie van de spiegelneuronen
– Lise Eliot,“Pink brain, blue brain”: verschillen tussen meisjes en jongens
– Sally Goddard en het INPP-Instituut: Institute for Neuro-Physiological Psychology: “ Reflexen, leren en gedrag”: het belang van de babyreflexen in leren en gedrag
– Ewald Vervaet, “Naar school” : de psychologische ontwikkelingsfasen in het leesproces
– Sieneke Goorhuis-Brouwer, “Alles op zijn tijd”: het belang van de schoolrijpheid, “Spelenderwijs”: door te spelen leren kinderen
– Dirk De Boe, “EDUNEXT, transformeer je school van binnenuit”: hoe transformeer je je school
– Margriet Sitskoorn, “ Het maakbare brein”: de breingevoelige fasen
– Richard Louv, “Last child in the woods”: het belang van een natuurlijke omgeving
– Angela Hanscom, Balanced and barefoot: how unrestricted outdoor play makes for strong, confident and capable children: het belang van het buiten vrij spelen
–Peter Grey, Free to learn, Why unleasing the instinct to play will make our children happier, more self-reliant, and better students for life.
–David Elkind, The power of play, learning what comes naturally